صفحه اصليتماس بامانقشه سايتنسخه موبایل
  
  
 
 

   معاملاتی شفاف، خریدارانی آسوده

اين روزها کمتر کسي در بازار خريد و فروش ملک و املاک پيدا مي شود که سامانه معاملات املاک و مستغلات را نشناسد، حتي اگر يک بار هم پايش به بنگاه هاي معاملاک ملکي باز شده باشد و به طور عام تر، از جلوي درب يکي از اين بنگاه ها رد شده باشد، به طور قطع نام و نشاني از طرح ملي ساماندهي املاک و مستغلات کشور خواهد يافت. اين طرح که در راستاي اجراي تحول اقتصادي دولت به عنوان يک طرح ملي مطرح و تدوين و اجراي آن با تصويب در کارگروه مسکن، به وزارت بازرگاني به عنوان متولي ساماندهي اصناف کشور واگذار شد؛ اکنون توانسته هدف اصلي شفاف‌سازي اطلاعات املاک و مستغلات کشور و مديريت اطلاعات واحدهاي صنفي مشاوران املاک را به صورت يکپارچه با سيستم‌هاي اطلاعاتي ساير سازمانهاي مربوطه در اين حوزه، تمام و کمال محقق کند. پاي صحبت ابوالفضل قادري، مدير سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور نشسته‌ايم تا از مراحل بلوغ اين سامانه بگويد: سامانه مديريت اطلاعات املاک و مستغلات کشور اين روزها پاي ثابت هر معامله ملکي در کشور شده است، دستاوردهاي اين سامانه نيز در نوع خود کم نظير است. اکنون به چه نقطه‌اي رسيده‌ايد. همانطور که اشاره کرديد، پس از اجراي پروژه راه اندازي سامانه مديريت اطلاعات معاملات املاک و مستغلات کشور، دستاوردهاي فراواني حاصل و بسياري از مشکلات موجود در حوزه املاک، حل و فصل شده است. در اين ميان، جلوگيري از سوء استفاده و فروش چندباره ملک يکي از مهمترين دستاوردهاي طرح ساماندهي معاملات املاک و مستغلات کشور است؛ به اين معنا که با راه اندازي اين سامانه، امکان فروش يک ملک به صورت همزمان به چند نفر تا حد بسيار زيادي منتفي شده است. به اين ترتيب که کدپستي ملک مورد نظر در سامانه وارد و اين کد قفل مي‌شود و تا زماني که ماليات آن پرداخت نشود، ملک مربوط به اين کدپستي در سامانه قابل استفاده براي خريد و فروش نيست. اين تنها يکي از مزاياي اين سامانه است. مزيت ديگر، شفاف‌سازي اطلاعات معاملات املاک و مستغلات و متعاملين قراردادها است که با اجراي متمرکز سامانه مديريت اطلاعات معاملات املاک و مستغلات کشور، به صورت متمرکز و با ارتباط تمامي واحدهاي صنفي به صورت بر خط با پايگاه اطلاعات مرکزي طرح، يکپارچه‌سازي و انسجام اطلاعاتي قراردادها محقق شده است. زماني که سامانه راه‌اندازي شد، يکي از اهداف طرح، جلوگيري از فعاليت واحدهاي صنفي بدون پروانه و افراد غيرمجاز مطرح شد که البته همين امر ابتدا مقاومت‌هايي از سوي برخي از واحدهاي غيرمجاز پديد آورد؛ ولي با همراهي مشاوران املاک، اين مقاومت به نوعي همراهي جامعه صنفي بنگاههاي معاملات املاکي براي رونق کسب و کار دارندگان پروانه کسب شد. اين همراهي چگونه حاصل شد. با توجه به اينکه عمده فعاليت‌هاي غيرقانوني و سوداگري حوزه مسکن در واحدهاي صنفي غيرمجاز و بدون پروانه صورت مي‌گرفت، الزامات کنترلي و قابليت‌هاي امنيتي سامانه املاک و مستغلات کشور از قبيل شناسه امضاي ديجيتال که براي صنف مشاوران املاک داراي پروانه کسب درنظر گرفته شده بود، تنها اعضاي مجاز را قادر به ثبت قرارداد با کد رهگيري مي‌کرد. اين امر باعث جلوگيري از فعاليت واحدهاي غيرمجاز شد و ضمن تشويق واحدهاي صنفي غيرمجاز به اخذ مجوز، لايه‌هاي واسطه‌اي را از حوزه مسکن حذف کرد. يکپارچه‌سازي اطلاعات واحدهاي صنفي مشاورين املاک در کل کشور چگونه محقق شد. با توجه به اينکه سامانه مديريت اطلاعات معاملات املاک و مستغلات کشور به صورت متمرکز اجرا شده و تمامي واحدها به صورت آنلاين با سرور مرکزي در ارتباط هستند و جهت ورود و دريافت اطلاعات، از ابزار و فرمت يکساني استفاده مي‌کنند، اين امر موجب يکپارچه‌سازي اطلاعات واحدهاي صنفي مشاوران املاک شده است؛ در نتيجه مواردي از قبيل فروش يک ملک به چندين نفر منتفي مي شود؛ چراکه سامانه از انجام چنين عملي ممانعت مي‌کند. اين امر توانسته به استانداردسازي فعاليت واحدهاي صنفي بيانجامد. اگر بخواهيم به اين سوال به درستي پاسخ دهيم بايد به اين نکته توجه کنيم که با اجراي سامانه مديريت معاملات املاک و مستغلات کشور، تمامي واحدهاي صنفي داراي پروانه کسب با پيروي از استاندارد ايجاد شده که ابزار بکارگيري اين استاندارد نيز از طريق سامانه در اختيار آنان قرار مي‌گيرد، تمامي فعاليت‌هاي خود را به صورت متحدالشکل در سراسر کشور سامان مي‌دهند. تاکنون اگرچه اين سامانه توانسته در بازار مسکن تاثير بسزايي داشته باشد، اما به نظر مي‌رسد قابليتهاي ايجاد شده در آن محدود به آنچه که تاکنون عملياتي شده نيست. راجع به اين قابليت‌ها بفرماييد. امکان رديابي تمامي قراردادها با کد رهگيري مبايعه‌نامه يا اجاره‌نامه يکي از اين قابليت‌هايي است که شما به دنبال آن هستيد. هر قراردادي که در سامانه مديريت اطلاعات معاملات املاک و مستغلات کشور به ثبت مي‌رسد، منحصرا از سامانه، يک کد رهگيري واحد دريافت کرده و از طريق اين کد، قابليت رديابي و استعلام مي‌گيرد. علاوه بر اين، فرم‌هاي مبايعه‌نامه و اجاره‌نامه که از طريق اتحاديه‌ها در اختيار واحدهاي صنفي قرار مي‌گيرد نيز، داراي کدهاي واحدي به نام شماره سريال قرارداد است که ثبت آن در سامانه اجباري بوده و استعلام قراردادها از اين طريق نيز ميسر خواهد بود. يکي ديگر از اين قابليت‌ها، امکان ثبت و استعلام مشخصات املاک و مستغلات بر اساس کدپستي است. امکان ثبت و استعلام مشخصات طرفين قرارداد بر اساس کدملي نيز وجود دارد. بله. در واقع شماره ملي و شناسه ملي، کدهاي واحدي است که از سوي سازمان ثبت احوال کشور براي اشخاص حقيقي و از سوي سازمان ثبت شرکتها براي شخصيت‌هاي حقوقي صادر شده است. اين سامانه، قابليت ثبت و استعلام تمامي مشخصات طرفين قرارداد را از طريق اين کدها دارا است. اين امر با برقراري پيوند الکترونيکي ميان سامانه و سازمان ثبت احوال کشور اجرايي شده، اما اتصال به سازمان ثبت شرکت‌ها تاکنون برقرار نشده است. و امکان ثبت و استعلام شناسنامه واحدهاي صنفي بر اساس مشخصات صاحب پروانه چطور ميسر مي‌شود. اطلاعات واحدهاي صنفي سراسر کشور از مرکز اصناف وزارت بازرگاني دريافت شده و در بانک اطلاعاتي سامانه قرار گرفته است؛ بنابراين در هنگام ثبت‌نام، چنانچه اطلاعات واحد صنفي در سامانه موجود باشد، پس از تأ ييد اطلاعات موجود توسط کاربر، سامانه به طور خودکار براي او کد کاربري و کلمه عبور صادر خواهد کرد و در صورت عدم وجود اطلاعات، کاربر با پرکردن اطلاعات فرم ثبت‌نام در داخل سامانه، شناسنامه صنفي خود را کامل نموده و کد کاربري و کلمه عبور دريافت مي‌کند. البته استفاده کاربر از سامانه، منوط به تأييد عضويت وي از طريق اتحاديه مربوطه است. آقاي قادري، امکان پرداخت الکترونيکي هزينه ثبت قرارداد وجود دارد. بله. با توجه به اجرايي شدن مصوبه هيأت عالي نظارت در خصوص پرداخت هزينه 8 هزار توماني براي ثبت هر قرارداد مبايعه‌نامه و پرداخت هزينه 2 هزار تومان براي ثبت هر قرارداد اجاره‌نامه در سامانه، امکان پرداخت الکترونيکي هزينه ثبت قرارداد از طريق درگاه پرداخت الکترونيکي بانک ملت فراهم شده و کاربران قادرند نسبت به پرداخت آنلاين اين هزينه در زمان ثبت قرارداد اقدام کنند. اين کار چه مزايايي دارد. مهمترين آن صرفه جويي در وقت و هزينه است؛ چراکه امکان دسترسي مشتريان به دريافت خدمات بانکي بدون حضور فيزيکي با ارتباطات ايمن فراهم مي‌شود و از اينترنت هم براي ارائه عمليات و سرويس‌هاي بانکي انجام خواهد شد. در کنار اين، ارائه مستقيم خدمات و عمليات بانکي از طريق کانال‌هاي ارتباطي متقابل الکترونيکي و امکان تعيين سطح دسترسي براي کاربران اتحاديه به منظور مديريت مکانيزه فعاليت واحد صنفي ميسر خواهد شد. سطوح دسترسي کاربران به اين سامانه يکسان است. خير. هر يک از سطوح کاربري از مديران ارشد تا مشاورين املاک بر اساس سطح دسترسي تعريف شده براي آنان، مي‌توانند اطلاعات موردنياز خود را از سامانه اخذ نموده و فعاليت‌هاي صورت گرفته را کنترل و مديريت کنند. به عنوان مثال اتحاديه‌ها بر اساس دسترسي تعريف شده قادرند نسبت به تاييد و يا عدم تاييد اعضاي ثبت‌نام شده اقدام نموده و يا در صورت بروز مواردي مانند انقضاء مدت پروانه کسب، واحد صنفي خاصي را در سامانه غيرفعال نموده و پس از حل مشکل مجدد فعال کنند. آخرين قوانين و مقررات و دستورالعمل‌ها چگونه به کاربران اطلاع‌رساني مي‌شود. يکي از مهمترين کارکردهاي سامانه همين است که بعد زماني و مکاني در مقوله اطلاع‌رساني به واحدهاي صنفي سراسر کشور را حذف کرده و تمامي مقررات و دستورالعمل‌ها در آنِ واحد و به صورت متمرکز به اطلاع واحدهاي صنفي مي‌رسد. قرار بر اين بود که ارتباط سامانه با ساير پايگاه‌هاي اطلاعاتي برقرار شود، آخرين وضعيت به چه صورت است. در راستاي افزايش ضريب امنيت و صحت اطلاعات بانک‌هاي اطلاعاتي، اين سامانه در فاز اول با پست، سازمان ثبت احوال کشور و سازمان امور مالياتي کشور متصل شده است. در واقع، ارتباط با پايگاه اطلاعاتي شرکت پست به نحوي است که با ارسال کدپستي ملک مورد معامله از سوي سامانه، آخرين اطلاعات مربوط به آدرس ملک به سامانه انتقال داده مي‌شود. در مورد سازمان ثبت احوال نيز ساختار طراحي شده به نحوي است که شماره ملي و پنج مشخصه ديگر مرتبط با آن دريافت مي‌شود و پس از طي زمان و نه آنلاين، آن را تاييد يا رد مي‌کند. گزينه منطقي و مطلوب براي تبادل اطلاعات با ثبت احوال، ارائه شماره ملي و مشخصات تماس فرد از سامانه املاک به سامانه ثبت‌احوال و دريافت اطلاعات هويتي و شناسنامه‌اي فرد در پاسخ آن است؛ در غير اين صورت حداقل تاييد اطلاعت هويتي يک شماره ملي به صورت برخط انجام پذيرد. در مورد سازمان مالياتي هم، دفاتر امور مالياتي به عنوان تنها مرجع استعلام کننده کدرهگيري و صادرکننده مفاصا حساب مالياتي، پس از صحت‌سنجي کد رهگيري محسوب مي‌شود؛ لذا صدور مفاصا حساب مالياتي منوط به اعلام کدرهگيري از سوي متعاملين به حوزه هاي مالياتي است. اگر مشکلي براي کاربران بوجود آيد، براي برطرف کردن آن چه مدت زمان نياز است. از آنجاييکه سيستم به صورت متمرکز در سراسر کشور راه اندازي شده است، به منظور تسريع در حل مشکلات کاربران و جلوگيري از بروز توقف در فعاليت آنان، کليه کاربران قادر هستند از طريق ارتباط با مرکز پاسخگويي، سوالات و مشکلات خود را مطرح و در صورت امکان در آن واحد پاسخ خود را دريافت کرده و در غير اين صورت، در اسرع وقت به مشکل آنها رسيدگي خواهد شد. استفاده از امضاي ديجيتال براي مشاوران املاک داراي پروانه در چه مرحله‌اي است. از نکات قابل توجه اين سامانه، ايجاد يک بستر امن اطلاعاتي با استفاده از امضاي ديجيتال است که اين امر با در اختيار گذاشتن سخت افزار امنيتي (Token) يا کارت هوشمند (Smart Card) انجام شده است. در آخر، نتايج بيش از 30 ماه فعاليت اين سامانه و الزام ثبت قراردادها از سوي مشاوران املاک و صدور کدرهگيري چه آماري را ارايه مي‌دهد. آمارها حاکي از ثبت نام بيش از 85 هزار و 546 نفر به عنوان کاربر سامانه است که از اين تعداد، 75 هزار و 927 کاربر آن مربوطه به مشاورين املاک تا ييد شده در سطح کشور و 9 هزار و 619 کاربر آن را مديران سازمان هاي مرتبط با حوزه املاک، روساي اتحاديه‌هاي املاک، کارشناسان شرکت‌ها و دفاتر خدماتي در سطح کشور تشکيل مي‌دهند. بر اساس آخرين آمار و اطلاعات سامانه املاک، تاکنون بيش از يک ميليون و 971 هزار و 184 انواع قراردادها به ثبت رسيده است که از اين تعداد، يک ميليون و 335 هزار و 223قرارداد مربوط به مبايعه‌نامه، 332 هزار و 449 قرارداد مربوط به اجاره‌نامه و الباقي مربوط به ساير انواع قراردادها است؛ همچنين اطلاعات بيش از 4ميليون و 452 هزار و 629 نفر به عنوان طرفين قرارداد در سامانه ثبت شده و در حال حاضر، متوسط ثبت قرارداد در هر روز 5 هزار قرارداد است. مراحل تکميلي و توسعه سامانه را هم تدارک ديده‌ايد. بله. بنا بر ضرورت، مقدمات برقراري ارتباط با ساير پايگاه‌هاي اطلاعاتي مرتبط با حوزه املاک ايجاد شده که در ابتدا، امکان اتصال به شرکت ملي گاز فراهم شد که در اين زمينه، شماره اشتراک مربوطه به عنوان يکي از فيلدهاي اطلاعاتي در نظر گرفته شده است که در زمان ثبت قرارداد، تمامي اطلاعات ملک و صاحب انشعاب به رويت خريدار و فروشنده رسيده و با تاييد مشاور املاک با مسئوليت صاحبان پروانه کسب، نسبت به صدور کدرهگيري اقدام مي‌شود. پس از اين، اقدامات لازم براي برقراري ارتباط با سازمان فناوري اطلاعات شهرداري تهران در جهت استفاده از منابع اطلاعاتي موجود در پايگاه اطلاعاتي شهرداري، ازطريق وب‌سرويس برقرار شده که در اين ارتباط، پس از ارسال کدنوسازي، کاربري و منطقه شهرداري از سوي سامانه املاک در قالب مشخص شده، اطلاعات شهرسازي و ميزان عوارض شهرسازي، از سامانه شهرداري به سامانه املاک فرستاده مي‌شود و درخصوص ساير پايگاه‌هاي اطلاعاتي شهرداري‌هاي کل کشور مکاتبه و مذاکرات لازم بعمل آمده است.

   اخبار املاک و مستغلات    RSS2.0

   RSS2.0
مرکزتخصصی مشاوره وخدمات کسب وکار(کارآفرینی وتجارت الکترونیک)

پیام رسا ( سامانه پیشرفته پیامک ) پیام کوتاه SMS ، فکس ، تلفن گویا

سازمان ثبت اسناد و املاك كشور
ثبت نام در سامانه علائم تجاري (سرعت)

مرکز صدورگواهینامه های ایزو ISO9001:2008 و ...

صدور ایران کد ( کد ملی کالا و خدمات ) و بارکد بین المللی GS1

   پيگيري درخواست/سفارش

 
 

گفتگوی آنلاین
 
 
تحلیل آمار سایت و وبلاگ